چگونه در سال کنکور از زندگی لذت ببریم؟

 

 

معمولا امکان ندارد در کاری که از انجام دادنش لذت نمیبریم موفق شویم! وقتی تشنه مان می شود به هر دری می زنیم تا آب بنوشیم و تشنگی را رفع کنیم. وقتی تشنه رسیدن به هدف باشیم هر سختی را به جان میخریم تا به آن برسیم. سال کنکور با تمامی سختی‌هایش می تواند سالی لذت بخش باشد. این بار در سایت محصل ایرانی قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم: چگونه در سال کنکور از زندگی لذت ببریم؟
نگرشتان را تغییر دهید

اگر به درس خواندن برای کنکور به عنوان یک فعالیت سخت و طاقت‌فرسا نگاه کنید، طبیعی است که از درس خواندن فراری باشید. به درس خواندن به عنوان یک وظیفه‌‌ی اجباری نگاه نکنید، شما درس می خوانید تا آینده خود را بسازید، درس می خوانید تا یک شغل خوب و زندگی عالی داشته باشید. اگر انتظار دارید بدون درس خواندن شغل خوبی به دست بیاورید، مثل این است که انتظار داشته باشید بدون دویدن در مسابقه‌ی ماراتن برنده شوید. مطمئناً دوست ندارید در یک رشته ای قبول شوید که هیچ جا برایش کار پیدا نمی شود و به قول معروف کسی تره هم برایش خرد نمیکند!
هر روز هدفهایتان را مرور کنید

هدفتان از اینکه برای کنکور می خوانید چیست؟ آیا می خواهید در آینده درآمد بالایی داشته باشید؟ آیا می خواهید شخصیت اجتماعی خوبی داشته باشید؟ آیا می خواهید در رشته پزشکی، مهندسی و حقوق قبول شوید؟

اگر میدانید از کنکور چه می خواهید پس آن ها به طور دقیق روی کاغذ بنویسید. هر روز صبح بعد از بیداری کاغذ اهدافتان را نگاهی بیندازید تا ملکه ذهنتان شود. لذت رسیدن به اهداف بزرگ آنقدر زیاد است که نمی توان آن را به راحتی توصیف کرد. همیشه خودتان را در حالتی تصور کنید که به اهدافتان رسیده اید.حتما سعی کنید در طول درس خواندن از یک مشاوره تحصیلی خوب استفاده کنید.
هدف دارم ولی انگیزه ندارم!

انگیزه برای یک کنکوری مثل بنزین است برای ماشین! شما باید هر روز خودتان را پر از انگیزه کنید صبح خود را با خواندن جملات و مطالب انگیزشی آغاز کنید.

گاهی وقت ها هیچ جوره انگیزه برای درس خواندن نداریم! در این مواقع انگیزه را کنار بگذارید و فقط کارتان را انجام دهید. انجام کارهای کوچک و موفقیت آمیز خودش انگیزه می آورد. پس دنبال این نباشید تا کسی انگیزه برای شروع درس خواندتان بدهد، فقط باید شروع کنید انگیزه خودش می آید.

قهرمانان ورزشی از روز اول وزنه ۲۰۰ کیلوگرمی را بلند نمی کردند بلکه با وزنه های بسیار سبک تر شروع کرده اند تا توانستند ۲۰۰ کیلوگرم وزنه را جا به جا کنند. شما هم از ساعت مطالعه کم شروع کنید حتی در حد دو ساعت و به مرور آن را افزایش دهید. لازم نیست از روز اول ۱۰ ساعت بخوانید، هدف این است که شما کارهای موفقیت آمیز اما کوچک انجام دهید و به مرور توانایی خودتان را بیشتر کنید. در این صورت روز به روز انگیزه تان برای تلاش در جهت رسیدن به هدفتان بیشتر خواهد شد.
تفریحات شاد و پر انرژی داشته باشید

گاهی وقت ها آنقدر زندگی را به خودمان سخت می گیریم که دیگر واقعا زندگی نمیکنیم! میرویم در اتاق خودمان را زندانی میکنیم تا چند ساعتی درس بخوانیم! از هیچ چیز لذت نمیبریم! خودمان را در هیاهوی کنکور گم میکنیم بدون اینکه از روزهایمان لذت ببریم. فقط دنبال این هستیم که روزهای خوب خودشان بیایند و خودمان هیچ کاری برای بهتر شدن اوضاع نمیکنیم.

هر که هستید، هر جا که هستید و موقعیتتان هرچقدر بد هم که باشد، باز هم می‌توانید شاد باشید. زیرا خوشبختی و شادی به عوامل بیرونی بستگی ندارد. شادی درون شماست. اگر واقعاً بخواهید شاد باشید، شاد خواهید بود.

چیزهای ساده هم می توانند ما را شاد کنند، فقط باید بخواهیم. مواقعی که خسته می شوید و انگیزه ای برای مطالعه ندارید با دوستان خود می توانید بیرون بروید یا در کنار خانواده شبی را به تفریح بگذرانید.

تفریحاتی را انجام دهید که انرژیتان برای درس خواندن بیشتر کند و نه اینکه همان انرژی نصفه نیمه را هم بگیرد. چرخیدن در شبکه های اجتماعی مختلف و بازی کردن با موبایل اسمش تفریح نیست. ساعت‌ها گشتن در شبکه های اجتماعی چیزی جز خسته کردن مغز و چشمانتان برای شما ندارد.
وقتی توانایی درس خواندن ندارید خب نخوانید

  1. وقتی که دیگر کشش درس خواندن ندارید آن را کنار بگذارید و نگران درستان نباشید. چراکه وقتی خسته و بی حوصله هستید درس خوندن فایده ندارد. دانش آموزی که خسته است نمی تواند خوب مطالعه کند و کیفیت درس خواندنش کاهش می یابد.

شاید با دوست چندین ساله‌تان بگومگو کرده‌اید یا بی‌صبرانه منتظر بازی تیم فوتبال مورد علاقه‌تان هستید. در این جور موقعیت‌ها توصیه می‌شود دور درس خواندن را خط بکشید، چرا که درس خواندن در چنین شرایطی چیزی جز خط‌خطی کردن اعصاب‌تان نخواهد بود.
فضای مطالعه را جذاب و نشاط آور کنید

محیطی که در آن مطالعه میکنید را جذاب کنید، با تزئین رنگ های گرم مطالعه را در فضای با نشاط لذت بخش تر کنید. عکس هایی از رشته و دانشگاهی که دوست دارید قبول شوید به در و دیوار بچسبانید. از لوازم تحریر باحال و رنگارنگ استفاده کنید!
از خواندن برخی دروس متنفرید

یکسری درس ها هستند که ممکن هست بعد از قبولی در دانشگاه دیگر رنگ و رویش را نبینید اما برای اینکه نتیجه خوبی بگیرید باید آن ها را مطالعه کنید. پس به جای اینکه غر بزنید که من عربی نمی خوانم یا من از ریاضی بدم می آید با یک برنامه ریزی صحیح درس هایی که چندان علاقه ای به آن ها ندارید را مطالعه کنید. تصورتان این باشد که این دروس چقدر در آینده شما تاثیر گزار است و درصد بالای آن ها می تواند مسیر زندگیتان را عوض کند.
برای خودتان یک جایزه‌ در نظر بگیرید

با پاداش دادن به خودتان درس خواندن را لذت بخش کنید. بعد از اینکه برنامه درسی خود را اجرا کردید به خودتان جایزه دهید، مثلاً خودتان بگویید «بعد از تموم کردن این فصل یه میان وعده خوشمزه میخورم.» یا «اگر تمام برنامه امروز رو اجرا کردم، می‌تونم امشب سریال مورد علاقم رو ببینم.». مسلما ساعت ها درس خواندن شما را خسته و بی حوصله می کند پس با پاداش دادن به خودتان مطالعه را به فعالیتی لذت بخش تبدیل کنید.

شاید این راهکار به نظرتان مسخره بیاید، چرا که به راحتی آب خوردن می‌توانید عهدتان را بشکنید و هر بار کمتر از حجمی را که تعیین کرده‌اید بخوانید، اما اگر برنامه ای که برای خودتان تنظیم کرده اید، رعایت کنید، کم‌کم یاد می‌گیرید فرد منضبطی باشید. انضباط یکی از همان مهارت‌هایی است که حتما در طول زندگی به دردتان می‌خورد.
تو نمیتونی موفق بشی!

به تک‌تک کسانی که به شما خندیده‌اند و گفتند نمی توانی در کنکور موفق شوی، فکر کنید. با مجسم کردن آنها خودتان را تحریک کنید تا سخت‌تر تلاش کنید و بیشتر درس بخوانید. تصور کنید چقدر خوب است ده سال بعد سوار بر یک ماشین شاسی بلند از کنار پراید یکی از آنها عبور کنید و برایش دست تکان بدهید‌.

به یاد داشته باشید تجربه دیگران میتواند شمارا بالا بکشد پس از یک مشاوره تحصیلی خوب کمک بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *